Szeretettel köszöntelek a Banki panaszok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Banki panaszok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Banki panaszok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Banki panaszok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Banki panaszok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Banki panaszok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Banki panaszok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Banki panaszok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Orbán Viktor emlékezetes nyár eleji beszédében hangzott el először a kifejezés: Nemzeti Eszközkezelő Társaság. Hol tart a dolog?
Bizonyos, hogy a miniszterelnök június 8-ai bejelentése anélkül történt, hogy a kormánynak határozott elképzelése lett volna a leginkább megszorult hiteladósok megsegítésének módjáról. Egyet lehetett tudni biztosan: erre lenne hivatott a Nemzeti Eszközkezelő, mely nagyon sokba fog kerülni. Október 15-éig kellett (volna) elkészítenie a terveket a Nemzetgazdasági Minisztériumnak, de hogy ez megtörtént-e, arról a nyilvánosság semmit sem tud.
Bár Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter többször is sejttette, hogy az intézmény felállítása már csak hetek kérdése, a miniszterelnök beszéde óta csaknem öt hónap telt el érdemi fejlemény nélkül. A kérdőjelek szaporodtak, válasz pedig alig érkezett. Mindeközben megszorult családok tízezrei és a bedőlő hiteleiken ülő bankok egyaránt fokozott érdeklődéssel várják a bejelentést. Míg a kormány ezt meg nem teszi, megpróbálunk választ adni a Nemzeti Eszközkezelővel kapcsolatos legfontosabb kérdésekre, saját értesüléseinket is felhasználva. Megtudtuk: hétfőn az IMF is megszólalt az ügyben.
Mely adósokat menti meg a kormány a Nemzeti Eszközkezelővel, és hány háztartás érintett?
Igazi nyilatkozatkavalkád öntötte el a médiát ezzel kapcsolatban az
elmúlt hónapokban. Volt nyilatkozó, aki az összes jelzáloghiteles
megsegítéséről szólt, míg mások csak a lakáshitelesekről, megint mások
a devizahitelesekről szóltak. További kérdés, hogy az egyes
kategóriákon belül mennyire kell megszorulnia egy adósnak ahhoz, hogy
az állami programban részt vehessen. Általánosan elterjedt nézet, hogy
a legalább 90 napos késedelembe esetteket kell megsegíteni, hisz már ők
is épp elegen vannak, ráadásul ez a legszűkebb, jól behatárolható kör.
A legvalószínűbb forgatókönyv szerint a Kósa-Rogán-féle javaslatokhoz
hasonlóan ezúttal is mind a forint-, mind a devizaalapú lakáshitellel
rendelkezőket fogják érinteni az intézkedések, ám ezúttal csak azok
kerülnek bele a kalapba, akik három hónapos késedelembe estek, vagy egy
súlyosabb adósságcsapdába estek.
Nem lesz azonban számukra sem ingyen az ebéd: a kormányoldal többször
értésre adta, veszteségeik egy részét realizálniuk kell. A Nemzeti
Eszközkezelő feladata ilyen szempontból kettős lehet: segítenie kell a
magyar jelzáloghitelezés (és ezáltal a jelzáloglevél-piac)
helyrebillentését, másrészt szociális célzattal csökkentenie kell
azokat a vagyonveszteségeket, melyeket normál körülmények között már
régen realizáltak volna az ügyfeleknek a fedezetek banki érvényesítése
miatt.
Hogy hányan lehetnek a bajba került adósok az egyes kategóriákban, és mekkora hitelösszegről van szó, azt az egyes szervezetek adatait és becsléseit felhasználó alábbi táblázatunk összegzi. A rossz hitelekre vonatkozó adatokhoz a PSZÁF statisztikáiban a teljes pénzügyi szektorra elérhető legfrissebb, márciusi adatokat használtuk. Frissebb becsléseink szerint ehhez képest mintegy 20%-kal nőtt mára a nem fizető hitelek aránya, vagyis a potenciálisan érintett lakáshitelesek száma (a szabad felhasználású jelzáloghiteleket tehát nem számítva) a táblázatban szereplő értékkel szemben 70 ezer fölött lehet.
Milyen módon és milyen áron vállalja át az intézmény az érintett adósok terheit?
Korábbi kormányzati információk szerint több lépcsőben segítené az
ügyfeleket a Nemzeti Eszközkezelő. Amennyiben a hitelek átütemezése, a
futamidő meghosszabbítása, a törlesztés átmeneti felfüggesztése piaci
körülmények között vagy akár kis állami rásegítéssel sem bizonyul
tartós megoldásnak, az állam szélesebb körű hitelgaranciát vállal a
jelzáloghitelek egy körére. Hogy milyen mértékig és mily módon, nem
tudni. Akkor vállalja csak át a Nemzeti Eszközkezelő az ügyfelek
hiteleit, ha a megadott határig már ez sem segít. Ebben az esetben a
Nemzeti Eszközkezelő nem csak a hitelkövetelést vásárolná meg a
banktól, hanem az ingatlant is állami tulajdonba venné, kezelné, és az
ügyfél számára visszabérelhetővé tenné. Ez esetben a kilakoltatás
elkerülhetővé válna, a bank azonban hozzájuthatna követelésének egy
részéhez. Az ingatlanok kezelésében indokolt, hogy állami
részfinanszírozással az önkormányzatok is részt vegyenek, bevonásukat
korábbi nyilatkozataiban Csányi Sándor, az OTP elnök-vezérigazgatója is
szükségesnek tartotta.
A követelések és az ingatlanok valós értékének megfelelő meghatározása
ebben a folyamatban az egyik legfontosabb kérdés, ennek hiányában
ugyanis valamelyik fél (bank, Eszközkezelő, ügyfél) ellenérdekeltté
válik a szükséges polgári szerződés megkötésében. A bank érdeke
természetesen az, hogy minél magasabb áron szabaduljon meg a rossz
követeléstől, vagyis többet kapjon érte, mint amennyiért külső
követeléskezelőnek reálisan eladhatja, vagy az ügyfél jövedelméből,
ingóságaiból érvényesítheti. Ráadásul azt is figyelembe veszi a bank,
hogy mekkora céltartalékot képzett már a szóban forgó, valamely
problémás kategóriába átminősített hitelre.
Banki követelések
kezelésével foglalkozó forrásunk rámutatott: a Nemzeti Eszközkezelő
tevékenységében érintett ingatlan állami megvételéhez is
elengedhetetlen a körültekintő értékbecslés, márpedig ez számottevően
lassítja a követelések és ingatlanok adásvételének folyamatát,
lehetetlenné téve, hogy egy portfólióban értékesítsék őket. Kiemelte:
jelenleg a legrosszabb minőségű, jelzáloggal fedezett követeléseikért
is a fennálló tartozás 30%-ánál magasabb árat fizetik a bankoknak a
követeléskezelők. Sokkal reálisabbnak tűnik ennél, hogy legalább
60-70%-os értéken próbáljanak megszabadulni szóban forgó
követeléseiktől a hitelezők akkor is, amikor egy új állami szereplő áll
a vevői oldalon.
A bankok azonban még mindig a kormány ez irányú lépését várják. Müller
János, a Bankszövetség vezető tanácsadója a Portfolio.hu-nak elmondta:
mind a mai napig nem folytatott tárgyalást a kormány a szervezettel a
Nemzeti Eszközkezelővel kapcsolatban, csupán a lakáshitelesek
megsegítését célzó Rogán-Kósa-féle javaslatok formába öntésében vettek
részt.
A banki követelések átlagos megtérülését rendkívüli módon befolyásolja,
hogy a követelések mekkora hányadára és milyen körére terjedne ki a
Nemzeti Eszközkezelő tevékenysége. Ez utóbbi a rendszer költségeit is
alapjaiban határozza meg. A nemzetközi példákat ebből a szempontból a
PWC vizsgálta meg, ezeket összegzi az alábbi ábra. A PWC szakértői
szerint egy eszközkezelő működésének előkészítése 6-8 hónapot vehet
igénybe.
Forrás: portfolio.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Lesz Eszközkezelő?
A kilakoltatás nem megoldás
Enyhülnek az Eszközkezelő feltételei
Devizahitelesek gondjai - konferencia az érintetteknek