Szeretettel köszöntelek a Banki panaszok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Banki panaszok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Banki panaszok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Banki panaszok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Banki panaszok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Banki panaszok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Banki panaszok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Banki panaszok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az alábbiakban a szabályzat szövegének rövidített változatát találják, kérjük, hogy tekintsék meg annak részletes szövegét is. A Magatartási Kódex a PSZAF oldalán
Magatartási kódex
2010. január 1-én hatályba lépett a lakosság részére hitelt nyújtó
pénzügyi szervezetek ügyfelekkel szembeni tisztességes magatartásáról
szóló Magatartási Kódex. Nézzük
mit is tartalmaz ez az etikai kódex?
A Kódex célja, hogy megerősítse a lakossági hitelfelvevők és a hitelezők közötti kapcsolatban nélkülözhetetlen bizalmat.
A hitelezők azt vállalják, hogy munkájuk során érvényesítik
azt azalábbi alapelveket:
- transzparencia elve: közérthetőség, átláthatóság és a szükséges információk hozzáférhetősége
- szabályelvűség elve: a felügyelet által ellenőrzött szabályzatokat készítenek az elvárásoknak megfelelő tartalommal és szigorúan betartják azt
- szimmetria elve: amennyiben a külső piaci feltételek
változására hivatkozva a hitelezők az ügyfél által fizetendő kamatot,
díjat vagy költséget egyoldalúan emelik, akkor, ha a körülmények
kedvező irányba változnak, e változásokat is érvényesítik ügyfeleik
javára.
A Kódex hatálya
A Kódex hatálya kiterjed a Kódexet aláíró összes lakossági hitelezéssel foglalkozó pénzügyi
intézményre, így kereskedelmi bankra, jelzálog-hitelintézetre, lakás-takarékpénztárra, takarék-
és hitelszövetkezetre, fióktelepre és pénzügyi vállalkozásra, ideértve a lízing-, és faktorcégeket
is, valamint a hiteltermékeket kínáló biztosítókra és nyugdíjpénztárakra is. A továbbiakban
"hitelező", illetve "hitelezői gyakorlat" alatt a fenti intézmények teljes köre, illetve
azok gyakorlata értendő.
A Kódex szabályozza a lakossági hitelezéssel összefüggésben
1. A felelős hitelezés általános normáit
2. A szerződéskötés előtti hitelezői magatartás általános elveit
3. A szerződési feltételek futamidő alatti egyoldalú módosításához kapcsolódó szabályokat
4. Az ügyfelek fizetési nehézségének kezelése körében alkalmazandó eljárásokat
5. Végrehajtási eljárások előtt és alatt alkalmazandó felelős hitelezői magatartás elveit
A felelős hitelezés általános normái
- A hitelezők maradéktalanul betartják a felelős hitelezés elveit, különös tekintettel arra,
hogy a nyújtott hitelek egyik forrása betéteseik náluk elhelyezett betéte. Szem
előtt tartják, hogy a felelős hitelezés a hitelező és az ügyfél részéről is kölcsönösen felelős,
körültekintő eljárást feltételez. A hitelezők a tájékoztatás, az ügyféllel történő
kapcsolattartás során a rendelkezésükre álló eszközökkel segítik az ügyfeleiket a felelős
döntés meghozatalában. A hitelezők eljárásaik során nemcsak a hitelek kihelyezésére
törekednek, hanem céljuknak tekintik az ügyfél hosszú távú megtartását, a hitel
sikeres visszafizetését is.
- A hitelezők vállalják, hogy jelen Kódex hatályba lépését követő 6
hónapon belül csatlakoznak "az Európai Megállapodás a lakáshitelekre
vonatkozó szerződéskötés előtti információkról szóló önkéntes
magatartási kódexről" (2001/193/EK) című ajánláshoz.
- Lehetővé teszik ügyfeleik számára a saját intézményük eltérő feltételű termékei közötti
összehasonlítást.
- Javasolják ügyfeleiknek, hogy a felelős hitelfelvételi döntéshez
fontolják meg a háztartásuk teljes teherviselő képességét, vegyék
figyelembe a háztartásukban élők vagyoni-jövedelmi helyzetét,
eladósodottságát és a leendő adóssággal összefüggő teherviselő
képességüket is.- Felhívják az ügyfelek figyelmét a Pénzügyi Szervezetek Állami
Felügyeletének fogyasztóvédelmi
honlapjára és az ott szereplő termékleírásokra, összehasonlítást segítő
alkalmazásokra, valamint átlinkelési lehetőséget biztosítanak azokra.
- Kerülik a nem kifejtő, nehezen érthető, kizárólag a jogszabályhelyek
megjelölésére szorítkozó tájékoztatást. Egyértelműen meghatározzák a
pénzügyi szolgáltatások és termékek értékesítése során használt
fogalmakat.
- Nem tekintik az ügyfeleik életkorát a hitelkérelem automatikus
elutasítása indokának
és egyben mérlegelik, hogy milyen eszközökkel kezelhetik az időskorból
származó hitelezési kockázatokat (pl. további biztosítékok előírása).
- A hiteligénylés benyújtásakor meggyőződnek arról, hogy ügyfeleik nem
szerepelnek-e a KHR-ben, ezzel megkímélve az ügyfeleket az indokolatlan
költségektől.
- Megtakarítási termékkel (például unit-linked biztosítással) kombinált
hitelek értékesítésekor
példával illusztrálva felhívják az ügyfél figyelmét ezen termékek
kockázataira. El kell kerülni, hogy az ügyfél elutasított hiteligénylés
esetén is, fölöslegesen kössön életbiztosítást.
- Ha a hitelezéssel kapcsolatban értékbecslés készül, és annak díját az ügyfél megfizeti,
akkor az ügyfélnek lehetőséget biztosítanak, hogy megismerje az elkészült értékbecslést.
- A szerződés megkötésekor vállalják, hogy az ügyfél számára lehetőséget biztosítanak
a devizaalapú hitel devizában történő egyösszegű törlesztésére.
A szerződési feltételek futamidő alatti egyoldalú módosításához kapcsolódó szabályok
- A hitelezők vállalják, hogy a lakossági hitelszerződésekben
alkalmazott kamat és költségtényezők egyoldalú módosításának elveit
Árazási Elvekben rögzítik, a jelen Kódexben meghatározott, a hitelező
által alkalmazott ok-listát nyilvánosságra hozzák.
- A szerződés szerint egy évet meg nem haladó futamidejű - és automatikusan nem
megújítható - hitelek esetében az ügyfél hátrányára a szerződéses feltételeket a hitelező
egyoldalúan nem fogja módosítani.
- Az átláthatóság biztosítása érdekében a deviza alapú hitelek folyósítása és törlesztése
esetén alkalmazott aktuális árfolyamot és az MNB deviza középárfolyamtól
való eltérést visszakereshetően is nyilvánosságra hozzák.
Ok-lista
A hitelezők vállalják, hogy kamatot csak az alábbi okok bekövetkezése esetén módosítanak
egyoldalúan.
- A jogi, szabályozói környezet megváltozása
- A pénzpiaci feltételek, a makrogazdasági környezet módosulása
- Az ügyfél kockázati megítélésének megváltozása
- A hitelezők vállalják, hogy kamaton kívüli, a hitelhez kapcsolódó egyéb jutalékokat,
költségeket és díjakat évente maximálisan a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett
éves átlagos infláció mértékében emelnek.
Az ügyfelek fizetési nehézségének kezelése körében alkalmazandó eljárások
- A hitelezők vállalják, hogy kidolgoznak a hitelezéssel kapcsolatban
olyan termékeket, áthidaló módszereket, intézkedési csomagokat, amelyek
a hitelek átütemezésével, vagy a törlesztési időszak
meghosszabbításával kapcsolatosak, vagy egyéb módon próbálnak a szorult
anyagi
helyzetbe jutott ügyfeleken segíteni.
- Felhívják az ügyfeleik figyelmét arra, hogy a futamidő meghosszabbítása esetén a
törlesztőrészlet nem csökken azzal arányosan, tekintettel arra, hogy a hosszabb futamidő
miatt a fizetendő hiteldíj is növekszik. Az egyes áthidaló megoldások tekintetében
bemutatják a törlesztőrészlet alakulását.
- Lehetővé teszik a devizaalapú hitelek forintra történő átváltásának lehetősége mellett
e hitelek devizában való egyösszegű törlesztését, illetve a hitelkiváltást is, amenynyiben
erre az ügyfelek részéről igény mutatkozik.
A végrehajtási eljárás előtt és alatt alkalmazandó felelős hitelező magatartás elvei
- Az ügyfél fizetési késedelembe esésének azonnali, gyors felismerése
és az arra való megfelelő
reakció mindkét szerződéses fél érdeke. A követeléskezelés során a
hitelezők az arányosság, fokozatosság, átláthatóság és kiszámíthatóság
elvének megfelelően járnak el, a méltányosság szem előtt tartásával.
- Amennyiben az első kapcsolatfelvétel nem volt sikeres, minden, általában elvárható
lépést megtesznek, hogy az ügyféllel kapcsolatba kerüljenek, a megkeresésre az ügyfél
érdemben reagáljon.
- Sikeres kapcsolatfelvétel és az ügyfél részéről történő együttműködési hajlandóság
esetén kialakítják a késedelmes tartozás kiegyenlítésének végrehajtási eljáráson kívüli
módját úgy, hogy az ügyfélnek lehetősége legyen az önkéntes teljesítésre. Eljárásuk
során a hitelezők figyelembe veszik az ügyfél aktuális fizetőképességét és korábbi fizetési
fegyelmét.
- Az írásbeli fizetési felszólításban felhívják az ügyfél figyelmét a
teljes fennálló tartozás összegére,
a fizetendő kamatra, a késedelmi kamat mértékére, a tartozás
kiegyenlítésének elmaradása esetén történő jogi eljárásokra
(végrehajtási eljárás, követelésértékesítés, stb.), valamint az
ingatlan lehetséges elvesztésére.
- Abban az esetben, ha a fenti eljárás lefolytatása ellenére a
fedezettel szembeni igényérvényesítés
nem elkerülhető, a hitelezők a végrehajtás során együttműködnek az
adóssal, hogy helyzete valamilyen módon rendezésre kerüljön, ennek
keretében lehetőség szerint együttműködnek a helyi önkormányzatokkal
is.
Bankfelügyeleti tájékoztatás (PSZÁF)
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének honlapján (www.pszaf.hu)
található háztartási költségvetés-számító program, hitelkalkulátor,
illetve az ugyancsak itt elérhető termék-összehasonlító táblázatok
szintén a hitelfelvevők jobb tájékoztatását szolgálják.
- A Magatartási Kódex a PSZAF oldalán
- Háztartási költségvetést segítő program
- Hitelkalkulátor
Hol és hogyan tehet panaszt?
Egyre több a problémás hitelügylet, az elégedetlen ügyfél. Hol lehet és
hogyan panaszt tenni a banki ügyintézés során felmerült gondjaink
esetén? Mit tehetek, ha a bank nem a fenti Magatartási Kódexnek
megfelelően járt el?
Megtudja a lehetőségeit a BankWeb elemzéséből. Banki panasz, hitelintézeti ügyrend panasz esetén >>>
Vegye igénybe az alábbi közösségeink által nyújtott lehetőségeket: írja meg véleményét, kérdezzen, cseréljen tapasztalatokat másokkal.
- Bankpanasz.hu
- Banki Panaszok Klub
További közösségek:
- Hitel Klub
- Vállalkozás Klub
- Befektetés Klub
- Nők Lapja Café szakértői oldalak
- FigyelőNet PénzBlog
- BankWeb Fórum
További elemzések:
- Mit tehet a bajba jutott hiteladós?
- BankWeb további elemzések, cikkek, tájékoztatók
- BankWeb V.I.P. Klub: Egy lépéssel a többiek előtt!
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Kartellbe fonódva az állam a bankokkal
Lakásárverés: új szabályok
A kilakoltatás nem megoldás
Enyhülnek az Eszközkezelő feltételei